Data de publicació: 15/01/2013
Les tauletes, els smartphones i altres gadgets d'última tecnologia són regals estrella del Nadal, i molts petits s'inicien en el seu ús durant aquestes dates. Com podem ensenyar els nens a utilitzar adequadament aquests aparells?
A continuació, exposem aquestes deu pautes per a un ús segur de les noves tecnologies:
- És important que el procés d’aprenentatge del nou aparell el facin conjuntament pares i fills. Cal tenir en compte que el nou dispositiu és un regal, però no una joguina, i comporta una responsabilitat en l’ús, amb les inesgotables possibilitats, però també amb un gran nombre de riscos.
- El menor ha de saber quan, on i com pot utilitzar el nou gadget, i tenir en compte els riscos de pèrdua i accessos no desitjats. És recomanable que anoti les dades identificatives de l’aparell i que disposi d’una clau d’accés que només coneguin ell i el tutor.
- Des del principi, els adults han de pactar amb els nens les normes d’ús del nou aparell, segons criteris de seguretat i racionalitat. Evidentment, com més grans siguin, aquests criteris es poden negociar amb més llibertat.
- Els adults han de triar i conèixer les aplicacions, programes i serveis que s’instal·len i contracten en el nou dispositiu tecnològic. És important que també coneguin les condicions i continguts, per així intuir i controlar els riscos als quals estan exposats els seus fills.
- Com més petit és el nou usuari, major supervisió necessitarà per part dels adults. Els pares han d’estar informats de com el nen utilitza el nou gadget: per a què el fa servir, quin tipus d’informació intercanvia, amb qui es relaciona a través d’ell, etc.
- Els pares poden instal·lar programes que filtrin l’accés a segons quines webs i continguts inapropiats. El control dels pares és fonamental en el cas dels més petits. En cas de dubtes, es pot consultar als professionals de centres educatius i als agents de la Policia Nacional que imparteixen formació sobre aquest tema. Si es produeixen problemes derivats de l’ús de les noves tecnologies, els menors haurien de tenir la confiança suficient per consultar un adult i, en cas que sorgeixi un problema seriós, poden acudir a la Policia: en qualsevol comissaria o a través del 091.
- Si el nou usuari és encara molt petit, ha d’assumir que els tutors tinguin accés global a l’ús i contingut del nou dispositiu, i que l’acompanyaran i supervisaran de manera contínua en la formació de la seva utilització. Per això, és important que els nens utilitzin les noves tecnologies en espais públics o oberts de la casa. S’anirà cedint llibertat a mida que els menors creixin.
- A més de conèixer els riscos, els menors també han d’aprendre a fer un ús responsable i respectuós de la nova eina. Se’ls a d’educar perquè rebutgin completament (i sàpiguen que poden ser delicte) els atacs, les humiliacions, els xantatges i les bromes desagradables a través de la xarxa, per evitar l’assetjament.
- També s’ha d’educar els nens en la utilització de fotos i vídeos a la xarxa. És important que sàpiguen que no s’han de compartir imatges amb altres persones, tant d’un mateix com d’altres, sense una autorització quan poden danyar la seva imatge. A més d’educar en el respecte als altres, també pot tractar-se d’un delicte.
- Cal conscienciar els petits sobre els riscos que s’assumeixen quan es faciliten les dades personals a la xarxa, per evitar fraus en comprar online i contractar serveis. És important que coneguin les pautes de seguretat bàsiques en aquest sentit i alertar sobre els virus i els spam que circulen per la xarxa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada