
dimecres, 14 de novembre del 2012
dimarts, 6 de novembre del 2012
MENJAR PER CRÉIXER
Aprendre a menjar bé
Els nens i nenes han de tenir una nutrició bona i adequada a les seves necessitats perquè el seu desenvolupament potencial sigui òptim.
Durant la infantesa i l'adolescència els hàbits dietètics i l'exercici poden marcar la diferència entre una vida sana i el risc de patir obesitat o sobrepès en el futur. Per això és important que a totes les etapes es prenguin els nutrients necessaris.
Moltes vegades resulta difícil o complicat que els nens mengin el que els convé abans que el que els agrada. Aquí els pares tenen un paper important. Els nens han de menjar bé per dues raons: créixer i desenvolupar-se. Una mala alimentació pot endarrerir o limitar el creixement. I una correcta alimentació és la base d'una bona salut.
Per als nens, menjar requereix d'un aprenentatge previ. S'han de marcar unes rutines des de ben petits i així aconseguirem que quan siguin grans no només sàpiguen menjar bé, sinó que a més, sabran la importància que té.
Solen imitar el que fan els grans i això ens obliga a adoptar bones conductes i bons hàbits. No els podem dir que han de menjar fruita i verdura si nosaltres no ho fem.
Aliments importants:
Els hidrats de carboni són essencials en l'alimentació infantil ja que aporten l'energia, les vitamines i els minerals que necessiten. Els trobem a la pasta, al pa, als cereals, a les fruites i a les verdures. Alguns d'aquests aliments s'han d'incloure a cada àpat ja que més de la meitat de les calories de la dieta han de sortir dels hidrats de carboni.
També és important incloure els productes lactis, carns magres, peix, aus de corral, ous, llegums i fruits secs que contribuiran a un bon creixement i desenvolupament.
A cada àpat s'han de menjar fruites i verdures. Ens aportaran vitamines, minerals i fibra.
Les grasses s'han d'incloure a l'alimentació però no en excés. En particular hem de restringir la ingesta de grasses saturades ja que són dolentes per a la nostra salut.
És important que els nens beguin força líquids, sobretot aigua i especialment si practiquen algun tipus d'esport o si fan exercici.
“esmorza com un rei, menja com un príncep i sopa com un pobre”
L'esmorzar és l'àpat més important i no ens podem oblidar d'incloure pa, cereals i fruita. Cada nen és diferent i per això hi ha gustos per a tot. És important conèixer aquestes preferències i respectar-les.
S'han d'acostumar a menjar de tot en la seva justa mesura i els hem d'estimular perquè practiquin exercici. Si ho aconseguim, els haurem donat una herència en vida molt important: uns hàbits saludables que els protegiran de l'obesitat i en general d'un seguit de patologies que es poden manifestar en l'edat adulta.
CONSELLS
- Si no volen menjar, no hem de perdre la calma.
- No se'ls ha de renyar i tampoc forçar-los a menjar.
- Se'ls ha d'estimular perquè provin aliments nous. Una manera d'aconseguir-ho és presentant els aliments d'una forma atractiva.
- L'hora de menjar ha de ser agradable i s'ha de viure una estona relaxada tan pels pares com pels fills.
- No hem de tenir pressa durant l'hora del menjar.
- S'ha d'intentar que cada dia els aliments siguin variats.
dimecres, 31 d’octubre del 2012
FOTOGRAFIES DE LA CASTANYADA 2012
Els nens i nenes de l'escola esperen a la castanyera.....
A veure si sabeu qui és la nostra castanyera????Els nens i nenes saluden a la castanyera
Li canten cançons a la castanyera, mentre mengen castanyes i mandarines
Torrant castanyes i coent la botifarra
Ballem amb l'actuació músical " La Capseta de Música "
LA CASTANYADA
|
La tardor és sinònim de fulles seques caigudes dels arbres i … castanyes! Aquest és el fruit típic d’aquesta època i, tot i que es poden menjar durant tota la temporada, hi ha una nit que no poden faltar: la nit d’abans de Tot Sants.
Els orígens d’aquesta festivitat van íntimament lligats al dia de Tot Sants.
Es veu que molts anys enrere la Castanyada era una celebració dedicada als morts, un antic àpat funerari. Les castanyes es menjaven en un ambient estrictament familiar i es feia una cerimònia de culte, amb una actitud molt seriosa i respectuosa. Hi havia la creença que per cada castanya que es menjava aquella nit, una ànima era alliberada del purgatori.
Amb la tardor arribava el fred i la gastronomia s’adaptava a les necessitats. Les castanyeres surtien als carrers de tots els pobles, viles i ciutats; a les seves parades començaven a torrar les castanyes, sempre acompanyades pels moniatos, el segon ingredient principal d’aquesta celebració. Qui no recorda a les castanyeres de quan érem petits? Els nostres fills tenen o tindran una imatge molt allunyada dels records dels seus pares: normalment eren senyores grans, tapades amb un mocador al cap i amb faldilles llargues. Mentre torraven les castanyes, amb el fred que feia, aprofitaven per escalfar-se les mans.
I aquesta també és la nit dels panellets.
Aquests també tenen un vincle molt estret amb la festa de Tot Sants, ja que eren una mena d'ofrena funerària que es feia a les tombes dels morts i també eren els dolços que se servien en l’àpat que es feia després de la mort d’ algú de la família.
Actualment, però, la castanyada és una festa en la que amics i familiars es troben per passar-s’ho bé i fer un bon sopar que per postres tindrà castanyes i moniatos, i evidentment també panellets.
dimarts, 30 d’octubre del 2012
GOSSOS I NENS
Gossos a casa, millors nens
Viure i créixer amb gossos aporta pels nens beneficis
importants no només pel seu desenvolupament sinó també pel seu futur. Aprenen a
respectar els animals, a ser responsables, augmenta la seva autoestima i a la
llarga, quan vagin creixent, seran nens molt més oberts en les seves relacions i
amb menys inseguretats.
Els nens que a casa seva tenen gossos aprenen a ser més tolerants
sempre i quan, és clar els pares adoptin una postura responsable i de respecte
cap els animals. Recordem que els nens i nenes fan el que veuen fer a casa.
En moltes ocasions els nens i nenes que de petits han tingut
gossos, quan són grans tenen un record inoblidable de les experiències que van
viure amb ells, records que perduren amb el pas dels anys.
Quan els nens creixen i conviuen amb gossos les avantatges són
pels dos. Els nens tenen un company de joc permanent i es crea un vincle molt
important entre ells des que són petits. Cal saber escollir bé el tipus de raça
en funció de la mida del pis, la disponibilitat de treu-re'l a passejar, el
tipus de pèl etc.. i és important mira el tipus de caràcter. Hi ha gossos que
són protectors amb els nens i es converteixen en vigilants inseparables.
Els gossos i els nens aprenen un de l'altre que no s'han de fer
mal, aprenen a saber quins són els seus límits i els nens aprenen el
comportament social sense que ningú els marqui constantment una pauta.
Els nens que comparteixen la seva vida amb animals creixen més
feliços i solen ser més sociables, els potencia l'autoestima i està comprovat
que són més autosuficients, més responsables i més espontanis.
Aprenen també a respectar la natura i creixen desenvolupant un
caràcter més obert, fet que els ajudarà en la resta de relacions socials.
Potencia la sensibilitat i estimula l'afectivitat dels nens. Als
gossos se'ls ha de fer moixaines, se'ls ha de dedicar un temps i un espai
exclusiu dins la nostra llar.
Compartir responsabilitats
Quan els nens tenen 3 o 4 anys ja els podrem començar a donar
petites tasques en relació a la mascota: que juguin amb l'animal a determinades
hores per exemple. És fonamental que els vigilem ja que els nens a aquesta edat
encara no controlen els seus impulsos.
A partir dels 7 anys ja poden donar de menjar a l' animal, o
posar-li aigua. A partir dels 10 anys ja els podrem donar més responsabilitats
com fer que treguin l'animal a passejar.
Hi ha risc d'infeccions?
El risc d'infeccions de gossos a nens no suposa una alerta pels
pares, sempre i quan els gossos estiguin nets, vacunats i desparasitats. El que
si s'ha de fer és inculcar als nens unes normes bàsiques d'higiene:
- Rentar-se les mans després de jugar amb el gos.
- És important que el gos no llepi ni la cara ni el nas dels nens.
- Els nens no han de posar-se a la boca ni les orelles ni les potes dels gossos.
- Els nens no han de menjar del plat del gos ni els gossos han de llepar el plat o el menjar dels nens.
- NO dormir amb l'animal.
- Hem de pensar que si el gos està ben cuidat si alguna vegada es trenca alguna d'aquestes normes no ens hem de preocupar.
- És important que el gos no llepi ni la cara ni el nas dels nens.
- Els nens no han de posar-se a la boca ni les orelles ni les potes dels gossos.
- Els nens no han de menjar del plat del gos ni els gossos han de llepar el plat o el menjar dels nens.
- NO dormir amb l'animal.
- Hem de pensar que si el gos està ben cuidat si alguna vegada es trenca alguna d'aquestes normes no ens hem de preocupar.
Precaucions a tenir en compte:
- Educar i ensinistrar els animals
- Vacunar-los i desparasitar-los
- No deixeu als nadons sols amb els animals.
- No deixeu que els nens maltractin física o psicològicament als gossos.
- Procurar que els nens no juguin a jocs que puguin despertar en els gossos el seu instint depredador.
- Els nens han d'estar sempre per sobre els gossos. És important respectar aquesta jerarquia sempre.
- Intentar que els nens no molestin als gossos quan aquests dormen o mengen o quan tenen dolor.
- Vacunar-los i desparasitar-los
- No deixeu als nadons sols amb els animals.
- No deixeu que els nens maltractin física o psicològicament als gossos.
- Procurar que els nens no juguin a jocs que puguin despertar en els gossos el seu instint depredador.
- Els nens han d'estar sempre per sobre els gossos. És important respectar aquesta jerarquia sempre.
- Intentar que els nens no molestin als gossos quan aquests dormen o mengen o quan tenen dolor.
dissabte, 20 d’octubre del 2012
A LLEGIR
Un lector no neix, es fa
Que els nens llegeixin és una activitat que depèn en gran
mesura dels pares i mares. Se'ls ha d'animar a llegir ja que els llibres
contribueixen a la seva formació i educació. L'hàbit de la lectura augmenta la
seva creativitat i estimula la imaginació. Si els nens llegeixen des de ben
petits, els serà més fàcil, quan siguin grans, resoldre conflictes, afrontar
diferents situacions i prendre decisions.
Beneficis que aporta la lectura
Si els nens agafen l'hàbit de llegir, aconseguiran beneficis i
avantatges per a tota la vida. Llegir fomenta la imaginació, la intel·ligència,
la capacitat verbal, la concentració i a més enriqueix el seu vocabulari. És
fonamental per als nens que els pares i mares els llegiu contes o llibres quan
són petits ja que afavoreix la comunicació afectiva.
No s'ha d'esperar a què els nens llegeixin perquè tinguin
contacte amb els llibres. S'han de crear lligams i hàbits entre els llibres i
els nens des de ben petits. Els nens haurien d'escoltar històries i contes
almenys una estona cada dia. Al mati, després de dinar, a la tarda, abans d'anar
a dormir...qualsevol hora és bona perquè els pugueu llegir un conte en un
ambient tranquil i relaxat.
Els podeu llegir contes curts al principi, fent una veu
diferent per a cada personatge, els podeu cantar i fer que ells també
s'impliquin amb els protagonistes. S'han de repetir les frases perquè la lectura
sigui més interessant per a ells.
Mai és massa aviat per començar a llegir als nens. Als quatre o
sis mesos els nadons poden enfocar la vista en els dibuixos i es comença a
desenvolupar la coordinació dels seus ulls amb les mans. En aquesta etapa els
podeu començar a introduir en el món dels llibres, els podeu parlar i assenyalar
dibuixos. Al final del primer any, molts nens ja poden assenyalar ells mateixos
els dibuixos. Aquest és un pas molt important en l'aprenentatge del llenguatge.
Més endavant, quan llegeixen una vegada i una altra els seus llibres favorits es
desenvolupa un altra pas important: el d'ajuntar el so de la paraula amb la
paraula escrita. Els nens que miren contes i llibres amb dibuixos, seran futurs
lectors.
Quan son més gran és important discutir les històries que han
llegit, què us expliquin el que han llegit, què puguin fer-vos preguntes,
comparar el que han llegit amb situacions quotidianes i ressaltar els valors
positius com poden ser l'amistat, l'amor, la lleialtat, la constància o la
bondat.
Actualment al mercat es troben llibres per a totes les edats,
llibres per aprendre, per mirar, per llegir etc... i s'ha de procurar escollir
els llibres en funció de l'edat dels fills i també de les seves preferències. És
aconsellable començar amb llibres que tinguin dibuixos clars i senzills, amb poc
text i amb la lletra gran. A mesura que els nens creixin els textos i els
dibuixos seran més complexos.
No només s'ha de procurar que els nens llegeixin, també se'ls
ha d'ensenyar a fer-los servir, a cuidar-los i a endreçar-los. El respecte cap
els llibres és molt important, els han d'estimar.
El llibre s'ha de convertir en una alternativa més d'oci, s'ha
de convertir en un amic durant el seu temps lliure. No els hem d'obligar a
llegir; per a ells, ha de ser una activitat divertida que fan quan els ve de
gust. Fer de la lectura un joc augmentarà la seva atenció i concentració i els
ajudarà, quan ja sàpiguen escriure, a millorar la seva ortografia.
Un nen que veu als seus pares llegir, cuidar els llibres i
interessar-se per la lectura tindrà la temptació de mirar, tocar i agafar-ne
algun. És recomanable que els fills vegin als pares, sempre que sigui possible,
amb un llibre a les mans. Tindran un interés més gran pels llibres si veuen que
aquest hàbit és present en el seu entorn. Penseu que als nens els encanta
copiar, és la seva manera d'aprendre. Si noten que als pares els agrada llegir i
que tracten els llibres amb respecte, segurament ells faran el mateix.
També és molt important que aneu amb els vostres fills a la
biblioteca i que junts escolliu els llibres i els llegiu. Així els dediqueu un
temps exclusiu per a ells. També podeu acostar-vos fins la biblioteca i
participar a les activitats que es fan o fins i tot escollir un llibre cadascun.
Si veuen en vosaltres una conducta de respecte cap als altres lectors i cap als
llibres, ells faran el mateix. Si no podeu acabar de llegir el llibre, sempre
els podeu engrescar perquè se l'emportin i l'acabin de llegir a casa.
Un lector no neix, es fa! Per aquest motiu és molt important
inculcar el valor de la lectura des del bressol. Un llibre és un dels millors
regals que li podeu fer al vostre fill. Aconseguir que s'interessin per la
lectura és un regal que no té preu de cara al seu futur i al seu aprenentatge.
dilluns, 8 d’octubre del 2012
LA TELEVISIÓ I ELS NENS
Com han de mirar els nens la televisió?
Pot la televisió influenciar negativament als nens? La resposta és si!
La televisió s'ha convertit en una mainadera ideal: hipnotitza els nens i els manté asseguts a la cadira o al sofà. Però això que ja va bé als pares, es converteix en un perjudici per a ells. No és bo que els nens es passin la tarda o els caps de setmana enganxats a la televisió.
La televisió és una eina que entreté, informa i acompanya als nens i nenes però també és una arma que els pot influenciar negativament i pot afavorir conductes violentes.
Els allunya de la família, dels jocs, de l'esport i de la convivència amb altres nens. Queden abduïts i en moltes ocasions ni tan sols responen les preguntes dels pares.
Els nens són fàcilment influenciables i un ús excessiu en solitari de la televisió pot derivar en conductes negatives per a ells i per la formació de la seva personalitat.
Els nens són fàcilment influenciables i un ús excessiu en solitari de la televisió pot derivar en conductes negatives per a ells i per la formació de la seva personalitat.
L'actitud passiva que els nens tenen davant la televisió els torna sedentaris i evita que desenvolupin la seva creativitat, els limita la imaginació i condiciona que puguin imitar conductes que veuen, poden tronar-se més violents, poden convertir-se en compradors compulsius etc...
Si sumen hores de televisió, resten hores per a la resta d'activitats com pot ser la lectura, el treball escolar, el joc, la interacció amb la família i el desenvolupament social.
Quin és el risc que tenen els nens que miren massa televisió?
- Hi ha un índex més alt que pateixin fracàs escolar
- Juguen menys a l'aire lliure
- Llegeixen menys llibres
- Fan menys exercici, fet que els predisposa al sobrepès
- Juguen menys a l'aire lliure
- Llegeixen menys llibres
- Fan menys exercici, fet que els predisposa al sobrepès
De quina manera els podem ajudar?
Els pares i familiars poden ajudar als seus fills a què tinguin experiències positives amb la televisió sense que condicioni les seves conductes.
El primer que s'ha de fer és escollir programes aptes per al desenvolupament dels nens.
Mirar la televisió amb ells i insistir en els comportaments positius com la cooperació, l'amistat, l'interès pels demés, i els valors personals i familiars.
Mirar la televisió amb ells i insistir en els comportaments positius com la cooperació, l'amistat, l'interès pels demés, i els valors personals i familiars.
Limitar el temps en què els nens miren la televisió. Els nens i nenes de menys de dos anys no haurien de passar més d'una hora a la setmana davant el televisor i el temps recomanat pels nens majors de 3 anys és de dues hores setmanals.
És important que alhora de menjar o d'estudiar, la televisió estigui apagada. L'aparell no hauria d'interferir en la comunicació familiar ni en les tasques d'aprenentatge dels nens i nenes.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)