dijous, 31 de gener del 2013

LES LLETRES I JO. UN CONTE SOBRE LA DISLÈXIA

QUÈ ÉS LA DISLÈXIA?
La dislèxia és un trastorn d’origen neurobiològic i base genètica que dificulta l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura —també de l’ortografia i la comprensió lectora— en nens amb una intel·ligència normal o superior i sense problemes sensorials de visió o audició.
El dèficit central d’aquest trastorn està en la consciència fonològica, tot i que els dislèxics també poden tenir dificultats en la memòria seqüencial i de treball i en la velocitat de processament de la informació.
La dislèxia pot estar associada a altres trastorns como el dèficit d’atenció o la discalcúlia —dificultat per l’aprenentatge de les matemàtiques—.
Els nens dislèxics tenen dificultat per memoritzar i associar el grafema, el dibuix de la lletra, amb el fonema, so que correspon a la lletra, d’una manera ràpida i eficaç.
Aquesta capacitat depèn de la consciència fonològica (habilitat per ser conscient dels sons que formen les paraules), que constitueix la base de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.


El conte interactiu explica a nens amb dislèxia què els està passant, perquè es distreuen i no aconsegueixen aprendre a llegir, i com poden incorporar les lletres de manera natural a les seves petites vides.
“Les lletres i jo. Un conte sobre la dislèxia”, editat en format electrònic per Sandia Books i disponible a les botigues iBookstore d’Apple i Android Market de Google, és una història de sentiments al voltant de la dislèxia: la solitud, tristor i enuig d’una nena que no aconsegueix dominar les lletres, i la frustració i preocupació dels adults que s’esforcen en ajudar-la.
Al final, com a tot bon conte, tant els uns com els altres aconsegueixen entendre què és la dislèxia i com és possible conviure amb ella.
El conte il·lustrat, que inclou àudio per facilitar la lectura dels més petits, està adreçat tant a nens amb dislèxia com a pares i educadors —logopedes, psicopedagogs, psicòlegs, mestres…—, i ofereix una guia didàctica sobre com uns i altres poden afrontar aquest trastorn del llenguatge que es calcula afecta entre un 5 i un 10% dels nens en edat escolar.


El conte interactiu evidencia situacions habituals en què es troben adults propers a nens amb dislèxia —“li costa aprendre a llegir”, “a vegades s’inventa el que llegeix” o “es distreu fàcilment”— para ajudar-los a entendre quina part del comportament dels petits és conseqüència d’aquest trastorn, i com poden ajudar-los a dominar les rebels i esmunyedisses lletres.




El conte està disponible per iPad en quatre idiomes (català, castellà, anglès i italià) i per Android de moment només en castellà, tot i que la llista d’idiomes s’ampliarà properament.
Títol: Les lletres i jo. Un conte sobre la dislèxia
Editorial: Sandia Books (Sandia Publishing SCP)
Autores: Llucià i Bagüés, Iraida (il·lustradora) i Bailey Garrido, Alicia (logopeda)
ISBN: 978-84-940577-1-7 (català), 978-84-940577-0-0 (castellà), 978-84-940577-2-4 (anglès), 978-84-940577-3-1 (italià)
Format: Electrònic interactiu (amb àudio per facilitar la lectura) per iPad (disponible en català, castellà, anglès i italià) i per Android (disponible en castellà)
Pàgines: 32 pàgines
Estructura: Una primera part de conte il·lustrat per nens i una segona d’Orientacions pedagògiques per pares i educadors que segueixen l’estructura del conte i exposen a més les vivències que acostumen a tenir els pares
Preu: 1,99 € a l’Apple Store / Google Play
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobisfera.sandiabooks.letrasyyo

Sobre les autores
Iraida Llucià i Bagüés. Va créixer amb un llapis a la mà “fent dibuixets allà on un espai de paper m’ho permetia”. Es va llicenciar en Belles Arts a la Universitat de Barcelona i ha treballat en diferents camps de les arts plàstiques, com a il·lustradora, modelista i pintora mural.
iraidaillustracions.blogspot.com.es 
Alicia Bailey Garrido. Logopeda titulada per la Universitat Ramon Llull i amb àmplia experiència com a terapeuta en diferents escoles de la comarca del Penedès, és fundadora del centre especialitzat en el diagnòstic i el tractament dels trastorns de l’aprenentatge UDITTA, www.uditta.com.

Sobre Sandia Books
Sandia Books (Sandia Publishing SCP) és una nova editorial nascuda a Vilanova i la Geltrú i especialitzada en les dificultats de l’aprenentatge.
La seva primera publicació és un conte interactiu per iPad i Android titulat “Les lletres i jo. Un conte sobre la dislèxia.”. És un conte il·lustrat per entendre què és la dislèxia, explicat a través dels sentiments d’una nena que, per molt que s’esforça, no aprèn les lletres com els seus companys. 

GUANYADORA DEL CONCURS DE FOTOGRAFIA DE GENER

La Gemma Font, mare de la Carla Caus de 2on, ens va enviar aquesta fotografia tant maca i original amb el títol: On és la Carla???
Moltes gràcies per la vostra col·laboració...


PREMI: Pinocchio, de la Cia. Roseland Musical


Evitem les mentides i la mandra perquè ens poden portar molts embolics.
Impressionant versió multimèdia del conte de sempre.
“Pinocchio” és una adaptació de la novel·la de Carlo Collodi amb una posada en escena espectacular i innovadora.

Un univers màgic que ens submergirà en les emocions i personatges del conte de sempre transportats al moment actual.
Una història de fantasia explicada amb un llenguatge escènic modern, nou i sorprenent que uneix la dansa i la música amb les últimes tecnologies de la imatge.

dilluns, 28 de gener del 2013

FOTOGRAFIES DE LA FESTA DELS TRES TOMBS 2013

Des de l'AMPA, volem felicitar a l'organització dels Tonis de Santa Eugènia de Berga perquè any rere any la Festa dels Tres Tombs és més lluïda, treballeu per mantenir els costums d'aquest país, d'un poble treballador i valent. També, volem donar les gràcies per llogar una diligència pels nens i nenes de l'Escola Jacint Verdaguer.


  Els nens i nenes de l'Escola amb la diligència



 En Dani Castillo ens ensenya com ferrar un cavall
 Colla Castellera " Els Sagals d'Osona "





diumenge, 27 de gener del 2013

ELS TRES TOMBS

Cavalcades, traginers i beneïdes en honor a St. Antoni
La cavalcada dels Tres Tombs forma part de les celebracions que es fan en honor a Sant Antoni Abat, patró dels animals de granja i domèstics. És per això que la majoria de cavalcades arreu de Catalunya se celebren al voltant de la diada de Sant Antoni, el 17 de gener, tot i que el calendari s’estén molt, havent-hi poblacions que celebren les seves desfilades més enllà de febrer i fins i tot març.
Els Tres Tombs consisteixen en desfilades de carruatges, carrosses, cavalleries i carros pels carrers de les viles i ciutats, mentre que tots els habitants que hi assisteixen poden gaudir i contemplar de les diferents decoracions de cada un dels participants en la cavalcada. És molt habitual que es llencin caramels des de dalt dels carruatges. L’inici de les cavalcades és la benedicció de tots els animals que hi participen.
Segons la tradició cristiana, Sant Antoni era un gran amic dels animals. Diu la tradició que aquest sant es dedicava a protegir els animals de càrrega i que es feien servir en les feines del camp. Quan veia un animal desvalgut o ferit, el Sant el curava i el protegia dels perills.  No és d’estranyar que traginers i homes de camp, dependents de la feina realitzada pels animals, tinguessin una profunda devoció cap a Sant Antoni, ja que aquest havia de protegir i tenir cura del benestar dels seus animals.
La cavalcada dels Tres Tombs té l’origen en aquesta devoció al Sant. El dia de Sant Antoni es donava festa als animals (bàsicament bestiar de tir o muntura com els cavall,s les mules, els rucs …) i se’ls portava a beneir per tal que no patissin cap mal. De camí cap a l’església, els propietaris exhibien els seus animals que prèviament havien engalanat per a tal esdeveniment. Originàriament es donaven tres voltes a l’església on s’havien de beneir als animals (tres tombs) i d’aquí ve el nom de la cavalcada.

dilluns, 21 de gener del 2013

DISFRESSA DE CARNAVAL

Una disfressa molt original i elegant:
DISFRESSA DE PIANO
Quan arriba el Carnestoltes tothom vol anar disfressat d’alguna cosa ben original. I la originalitat no només s’aconsegueix amb el motiu de la disfressa, sinó també en el fet d’haver-la fet a casa.
En aquesta ocasió us proposem una idea molt original i “musical”: “anar de piano
Què us sembla? Us hi animeu? Doncs és ben fàcil i el resultat molt “xulo”.

divendres, 18 de gener del 2013

ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR - 18 DE GENER


Avui hem fet les eleccions per renovar la meitat dels membres representants del sector pares al Consell Escolar de l'escola amb els següents resultats:

Cens: 274
Vots Emesos: 86
Participació: 31.38%
Marta Crivillers 41 vots
Cristina Pratdesaba 49 vots
Pitu Segalés 53 vots

Moltes gràcies tant a la candidata que no ha sortit escollida (Marta Crivillers) com a les dues membres que deixen de ser representants al Consell Escolar (Anna Vila i Rosa Mª Campos). També als mestres que deixen la representació al Consell Escolar (Quico Homs i Laura Freixer).

I a tots els que heu participat moltes gràcies també.







dilluns, 14 de gener del 2013

SUGGERIMENTS PER PREVENIR L'ESTRÈS EN ELS NOSTRES FILLS


SUGGERIMENTS PER PREVENIR L'ESTRÈS EN ELS NOSTRES FILLS

1. Posem-nos freqüentment en la seva pell. Intentem veure les coses des de la seva perspectiva. No subestimem ni considerem que són massa petits per patir d’estrès.
2. Aprenguem a interpretar els símptomes d’estrès infantil. Un dels primers senyals pot ser l’insomni. Alguns nens els interioritzen en forma de dolor d’estómac, migranyes o fatiga. Altres ho manifesten amb tics com el de mossegar-se les ungles o estirar-se els cabells, o en forma de rebequeries i atacs d’agressivitat.
3. No els contagiem el nostre accelerat ritme de vida. Evitem sobrecarregar-los d’activitats desprès de la jornada escolar. Deixem-los tots els dies temps lliure per jugar, córrer a l’aire lliure o no fer res en particular. Ensenyem-los a relaxar-se. Practiquem amb ells ioga o compartim tots els dies uns minuts de ball o d’exercici físic. Aprofitem les estones com el bany per reduir la tensió. Aprenem a fer-los massatges ocasionalment. 
4. No els reprimim per sistema; ajudem-los a expressar la seva frustració. En situacions límit, permetem-los que cridin contra un coixí o que corrin fins que es cansin i disminueix l’angoixa. 
5. Procurem no transmetre les nostre preocupacions d’adult al nen i molt menys descarregar sobre ells la nostra pròpia tensió. Els nens sempre tenen als seus pares com a models o exemples a seguir, i és molt fàcil que els encomanem el nostre estrès. 
6. Parlem amb els nostres fills. Aprofitem el moment del sopar per parlar i ensenyar-los a exterioritzar els seus sentiments.
7. Controlem el temps que passin davant de la televisió i dels ordinadors, que poden provocar el que s’anomena estrès visual. Potenciem la interacció o relació amb d’altres nens. 
8. Potenciem el riure: l'humor compartit de vegades és la millor manera per alleugerir les tensions.