Als nens i nenes els fascina les activitats dels grans, entre elles la preparació del menjar.
Però a vegades molts pares no permetem als infants o fins i tot quan són més grans, que puguin explorar tot aquest mon o bé perquè és més ràpid quan ho fem nosaltres i ens surt millor, o bé perquè patim perquè poden fer-se mal, o simplement perquè s’embruten i ho embruten tot massa i llavors ens queda als grans una feinada de por.
Amb un suficient control per part dels pares a la cuina no té perquè ser un lloc prohibit per als infants, poden passar allà moments molt divertits amb la mare i el pare mentre els ajuden a cuinar.
Amb una bona previsió i organització del nostre temps, podrem disposar d’una bona estona per poder elaborar un àpat conjunt.
Si no s’embruten, i embruten, mai podran aprendre a no fer-ho, ja que no ho podran practicar.
A recollir i netejar mai és aviat per col·laborar i fer-ho amb nosaltres serà més divertit: amb un bon davantal, la taula protegida i diaris al terra, segur que tot serà més fàcil de recollir.
Que aconseguirem?
- Poder compartir estones de qualitat amb els nostres fills. Si és un temps relaxat i de gaudi permetrà millorar el nostre vincle. Estem més estones junts: a la cuina, a la taula, … fet que ens donarà temps i ambient per parlar i descansar plegats.
- Millorar els hàbits alimentaris: ja que d’aquesta manera els infants s’apropen a l’alimentació a través de la seva pròpia experiència. Passa a ser l’alimentació d’una cosa imposada per els pares, a ser una cosa viscuda i gaudida per el propi nen.
- Millorar la seva imatge i estima perquè veuen que poden participar i que es confia en ells.
- Millorar la seva autonomia, responsabilitat i cooperació.
- Estimular el seu desenvolupament: Els permet usar els sentits, millorar i aprendre noves paraules i destreses, començar a treballar amb conceptes matemàtics, a seguir instruccions i a ser curiosos i provar nous aliments.
- Augmentar el seu coneixement: Aprenen una sèrie de processos que els ajuda a comprendre millor el que els diem. Prenen consciència de com es preparen els aliments, de quin es el seu origen i els canvis que es produeixen.
- Que el nen vagi descobrint i assimilant la importància d’una dieta equilibrada.
Quines tasques poden fer a la cuina els nostres infants?. Idees que podeu afegir a les que ja poseu en pràctica.
NADONS:
- Des de ben petits hem de deixar que el nen explori i descobreixi els diferents tipus de menjars, de textures, de sabors… El menjar ha de poder ser una font de plaer i de descobriment. Això li permet fer el primer pas per tenir una bona relació amb el menjar.
- Deixi que el seu nadó jugui amb els objectes de la cuina: si el nadó ens veu a la cuina remenant amb els objectes, també seran importats per ell i de segur que també els voldrà conèixer. Deixi que agafi el corró d’amassar i el passegi per el terra de la cuina, deixi que munti la seva orquestra amb les tapadores de les olles, o amb les culleres de fusta…..
ALS DOS-TRES ANYS:
- Hem de deixar que jugui amb els ingredients: fer instruments omplint pots amb diferents ingredients, deixar que jugui a barrejar-los com fa la mare i el pare, i en definitiva que a través del joc vagi diferenciant els sorolls que fan, la textura , la olor i el sabor que tenen.
- Pot ajudar a rentar fruites i verdures
- Pot barrejar o amassar ingredients, fins i pot començar a donar-hi forma (ex.mandonguilles).
- Pot tirar els continguts dels medidors als bols de treball.
- Netejar la taula: deixi-li repassar la taula de la cuina, potser que no quedi perfecte, però tots dos es sentiran bé sabent que el petit té ganes de col.laborar.
- Practicar amb colors i formes: ajudi al seu petit a identificar les formes i els colors dels ingredients que fa servir en les preparacions dels àpats, així es pot sentir més involucrat en la preparació i el pot animar a menjar-s’ho més tard.
ALS 4 -5-6
- Fem matemàtiques:
. jugar amb els nombres, contant les quantitats necessàries per cada ingredient que necessitem per fer una recepta
. mesurar: deixi que el petit l’ajudi a mesurar les quantitats per a una recepta, i comenci a explicar-li les fraccions i les diferents mesures.
- Llegir les receptes acompanyats dels pares començar (quan no en sap, llegeixi la recepta en veu alta i descrigui-li al seu fill el procediment pas a pas) , revisar si tenim tots els ingredients, i preparar les mesures necessàries. Això li reforçarà el concepte de que moltes activitats de la vida necessiten una sèrie de passos per obtenir el resultat final..-
- Col.laborar en la compra: quan ja s’inicia amb la lectoescriptura, que escrigui la llista de la compra: dicti-li tot allò que han d’anar a comprar (encara que no estigui ben escrit),aneu a comprar amb ell i que sigui ell responsable d’anar buscant i marcant tot el que ja han adquirit; i en arribar a casa pot anar posant les coses a lloc.
- Pot deixar que cada setmana esculli un aliment, i ajudar-lo a experimentar amb ell, usant-lo en diferents àpats. Podem començar amb les fruites i verdures, ja que sembla que molts nens no hi son massa amics; pot ser una manera més, d’ajudar a integrar els vegetals en la seva dieta per molt de temps
- Ja pot anar assumint més responsabilitat en la preparació d’àpats conjunts:ja pot trencar ous, arrebossar, tallar aliments tous amb ganivets sense tall, pelar ous durs, fer hamburgueses, croquetes i pizzes caseres, pastissos, etc…
- Preparar àpats senzills per sí sol: amanides, entrepans, sucs, entremesos…; li encantarà menjar-se després el fruit del seu treball
- Planificar conjuntament un calendari d’àpats setmanal; fer una llista d’aquells plats senzills i saludables que pot preparar
- Parar i desparar la taula.
ALS 7-10
- llegir les receptes: faci que el seu fill llegeixi la recepta sencera per a vostè
- planificar menjars: deixi que el nen col·labori amb vostè en l’elaboració del menu saludable setmanal, que llegeixi les receptes i l’ajudi a elaborar la llista de la compra
- preparar àpats: a aquestes edats la majoria de nens ja poden confeccionar al menys un plat per al sopar (amb els adults a prop, per si són necessaris per alguna cosa)
- si anem a fer un àpat, deixi que l’ajudi durant tota la preparació- rentar els plats: si el nen ha participat del procés d’elaboració de l’àpat, segur que accedeix a rentar-los sense massa problema
ALS 10 a 14
- El nen pot començar progressivament a tenir contacte amb el foc, amb la supervisió dels adults: pot començar per exemple elaborant una truita a la francesa,….
- Cada vegada més, guanyarà en autonomia i ens necessitarà menys: mica en mica pot anar a comprar tot sol, pot començar a elaborar un àpat per la família i anar deixant la cuina mitjanament recollida
- Potenciem la seva creativitat a la cuina i les propostes novedoses.
Aquest article ha estat extret de la pàgina, del diari de l’Ametlla, “Tots Eduquem”, del mes de març de 2007: http://www.ametlla.org/pdf/hemeroteca/diari38.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada